Vamos conhecer a obra de pintura mural de Candido Portinari, um dos maiores expoentes da Arte Brasileira do séc. XX? É já nesta sexta-feira, dia 18, às 17h (GMT). A não perder!
Oitava Palestra: 18 de Fevereiro às 17h, com Claudia Nunes e o Legado Cultural Brasileiro- As obras de Candido portinari no Palácio Gustavo Capanema-Rio de Janeiro-Brasil
Link: https://videoconf-colibri.zoom.us/j/84085992130?pwd=NXdpdVRDRUVlcjJjWjN4L3h3dmIwdz09
Abstract
Among the young artists invited to decorate the Gustavo Capanema Palace (PGC), there was Candido Portinari (1903/1961), a promising Brazilian painter who had won the Travel to Europe Prize (1929/30) and had already exhibited in relevant museums. such as MoMa (NY, USA).
Between 1936 and 1945 Portinari worked at the PGC where he developed specific themes for the first time: Economic Cycles, a group of 12 paintings (2.80 m x 2.80 m each) representing the work of the Brazilian people. These paintings were executed using the fresco technique, which Portinari had never used before, as he mentions in a letter to the poet and writer Mário de Andrade, a friend of his. Portinari uses this technique as a basis to create the other murals in the same building, his first large-scale works, representing: Children's Games (4.50 m x 12.80 m), Choir and Singing School (4.50 m x 3 .90 m each).
478 / 5 000 Resultados da tradução Aiming to reveal these almost unknown works to the general public, the project under development, the Portinari PGC Project, embraces this collection, notably through the characterization of materials and techniques and their application in the production of paintings, looking for the affinities and differences between these and other modernist works in European and North American collections, with a view, in particular, to clarifying the numerous problems of Conservation.
Nota bibliográfica
Claudia Nunes é Chefe do Setor de Bens Móveis e Integrados do IPHAN no Rio de Janeiro, atuando como Consultora e Fiscal de Cons. e Restauração de Bens Móveis Integrados para acervos e monumentos tombados, cuidando também da restauração de centros históricos como Paraty, e atuando como parecerista para Projetos PRONAC, fiscaliza as obras de restauro do Museu Nacional e é responsável pela orientação do restauro das obras artísticas do Palácio Gustavo Capanema. Além de ter vários trabalhos publicados, ministrou cursos na Fundação Joaquim Nabuco/RE, Projeto faz Cultura /Caixa Cultural de Salvador/BA e Associação ArcoIt/Curitiba/PR. Claudia é doutoranda no Curso de Doutoramento em Conservação e Restauração de Bens Móveis Culturais na Universidade Católica do Porto, Portugal e membro do CITAR – Centro de Investigação Tecnológica e das Artes, e professora no Centro Técnico de Restauro Templo da Arte em São Paulo.
Image: Panel “Children's Games”, in the tempera technique, painted in 1944, measuring 4.77mx 12.95m. Unknown author. Iphan-RJ Archive ©All rights reserved