ORGANIZAÇÃO
CONGRESSO INTERNACIONAL COLOURS2022: Bridging Science with Art
Link: http://www.hercules.uevora.pt/Colours2022/
Terceira edição dedicada a arte moderna e contemporânea, com enfoque em pinturas murais e street art.
14 a 16 de Setembro 2022 na Universidade de Évora.
Programa e livro de resumos em: https://www.hercules.uevora.pt/Colours2022/documents/Colours2022-BookofAbstracts.pdf
video do COLOURS2022: https://youtu.be/2a4640GF8dQ
Todas as apresentações em: https://www.hercules.uevora.pt/Colours2022/programme.html
Galeria de fotos: https://www.hercules.uevora.pt/Colours2022/album/
PARTICIPAÇÃO
2024 2023 2022 2021
2024
1 Fev 2024: Milene Gil, Inês Cardoso , Mafalda Costa, Luís Dias, Sara Valadas, Ana Manhita, Cristina Dias,
Alberto Barontini, Teresa Caldeira e António Candeias, ‘Conhecer para (melhor) conservar as pinturas murais de Almada Negreiros. A importância do diagnóstico como etapa prévia a intervenções de conservação e restauro: O caso de estudo da gare da Rocha do Conde de Óbidos. 4º ENCONTRO NACIONAL DO LABORATÓRIO ASSOCIADO IN2PAST. FCSH-NOVA, Lisboa, 1-2 de Fev 2024.
2023
10 Maio 2023: Milene Gil, Mafalda Costa, Sara Valadas, Inês Cardoso, Ana Cardoso, Ana Manhita, Jie Wu, Alberto Barontini, ‘Mapping and identification of decay on the modern mural paintings sets by Almada Negreiros at the Maritime stations of Alcântara, Lisbon: type, origin, and consequences’.TECHNART2023: International conference on analytical techniques in art and cultural heritage. Faculdade de Ciências. Lisboa, 7-12 Maio 2023.
site: https://technart2023.com/
10 Maio 2023: Milene Gil, Inês Cardoso, Ana Cardoso, Ana Manhita, ‘How are they aging? Tracking past treatment materials in modern mural painting sets by Almada Negreiros in the two maritimes stations of Alcântara, Lisbon’. TECHNART2023: International conference on analytical techniques in art and cultural heritage. Faculdade de Ciências. Lisboa, 7-12 Maio 2023.
site: https://technart2023.com/
10 Maio 2023: Milene Gil, Mafalda Costa, Sara Valadas, Inês Cardoso, Ana Cardoso, Ana Manhita, Jie Wu, Alberto Barontini, ‘Mapping and identification of decay on the modern mural paintings sets by Almada Negreiros at the Maritime stations of Alcântara, Lisbon: type, origin, and consequences’.TECHNART2023: International conference on analytical techniques in art and cultural heritage. Faculdade de Ciências. Lisboa, 7-12 Maio 2023.
site: https://technart2023.com/
10 Maio 2023: Penka I. Girginova and Milene Gil, ‘Microscopic studies of red ochre fresco paint layers replicas treated with nanolime’.TECHNART2023: International conference on analytical techniques in art and cultural heritage. Faculdade de Ciências. Lisboa, 7-12 Maio 2023.
site: https://technart2023.com/
11 Maio 2023: Mafalda Costa, Giacomo Chiari, Luis Dias, Yigit Helvaci, Milene Gil ‘On the application of SmART_scan in the study of the Planisphere mural painting by the Portuguese modernist Almada Negreiros’.TECHNART2023: International conference on analytical techniques in art and cultural heritage. Faculdade de Ciências. Lisboa, 7-12 Maio 2023.
site: https://technart2023.com/
11 Maio 2023: Gláucia Wanzeller, Teresa Ferreira, Milene Gil, ‘Analytical study of the powdered pigments collection from the Brazilian artist Gilda Neuberger (1911-2011)’.TECHNART2023: International conference on analytical techniques in art and cultural heritage. Faculdade de Ciências. Lisboa, 7-12 Maio 2023.
site: https://technart2023.com/
6 a 9 Setembro 2023: Sara Valadas, Mafalda Costa, Peter Vandenabeele, Eva Vermeersch, Sylvia Lycke, Youssef Ismael, Milene Gil, ‘Get to known the greens of Almada Negreiros mural paintings at the maritime station of Rocha do Conde de Óbidos, Lisbon’. A multidisciplinary approach’. Raa2023: International Conference on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archeology. The National Gallery-Alexandros Soutsos Museum Athens, Greece, 6-9 September.
site: https://www.raa2023.ugent.be/
23 Setembro 2023: Milene Gil, ‘Projeto ALMADA é para todos em qualquer lugar‘. Jornadas Europeias do Património Vivo. Museu Nacional Frei do Cenáculo, Évora, Portugal.
27 Setembro 2023: Milene Gil, ‘ALMADA Project, Lisbon, PORTUGAL’. Presentation of the awarded nomination at the Heritage Excellence Day – Europa Nostra2023, Sala degli Arazzi, Fondazione Giorgio Cini, Island of San Giorgio Maggiore. European Cultural Heritage Summit, Veneza, Itália.
Site com o programa: https://www.europanostra.org/events/excellence-day-presentations-by-the-award-winners-2023/
Video das apresentações do Heritage Excellence Day. A apresentação do projeto Almada a 2.39:46.
Fotos aqui
23 Outubro 2023: Milene Gil, ‘Projeto ALMADA’. Apresentação da candidatura ganha Nos Prémios Europeus do património EUROPA NOSTRA2023 na categoria Envolvimento e Sensibilização dos cidadãos. Cerimónia de entrega do Prémio Europeu Helena Vaz da Silva. Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugal.
Video da cerimónia aqui. A apresentação do projeto ALMADA pode ser visualizada a partir do min 47:14.
5-7 Dezembro 2023: Joaquin Ramos, Alexa Camaxo, Glynnis Flaum, Elisabed Lejava, Alberto Barontini, Paulo Levaja, Paulo B. Lourenço e Milene Gil, ‘Rocha Do Conde De Óbidos Maritime Station: Preliminary Results of the Inspection’ CIRMARE 2023: International Conference on Recovery, Maintenance and Rehabilitation of Buildings, Covilhã, 5-7 December 2023
Site: https://microbiotec23.organideia.com/
Abstract book [ P1.32, pag.56]
2022
4 de Fev 2022: Sara Valadas, ‘PT E-RIHS_National Node_PROJECTS’ [ Presentation of ALMADA PROJECT]
https://www.iperionhs.eu/
23 de Março 2022: Milene Gil, Mafalda Costa, Sara Valadas, Ana Cardoso, ‘The paintings materials’s of Almada Negreiros (1893:1970): Analysis of powder pigments found at his studio’. MUNCH2022: Understanding Munch and the art at the turn of the centuries- Between the Museum and the Laboratory’. 1st International conference. Oslo, Munch Museum 21-23 March 2022.
23 de Março 2022: Milene Gil, Silvia Bottura Scardina, Ana Cardoso, Ana Manhita, Mafalda Costa, Catarina Miguel, Sara Valadas, ‘Building up a reference collection of mural paint layers with different pictorial techniques and colorants for materials and diagnostic studies (Phase1)’. MUNCH2022: Understanding Munch and the art at the turn of the centuries- Between the Museum and the Laboratory. 1st International conference. Oslo, Munch Museum 21-23 March 2022.
Programa: https://www.hercules.uevora.pt/THE_SCREAM/conference/programme.php
23 de Abril 2022: Milene Gil, Ilia Kovalev, Mafalda Costa, Sara Valadas, Ana Cardoso, António Candeias, ‘A Pintura Pentecostes de Julio Resende: Estudo Cientifico de um mural’. Palestra dada no âmbito da Missão Ciência e Arte, uma iniciativa da Universidade de Évora e Câmara Municipal de Évora.
Programa: https://www.uevora.pt/ue-media/agenda?item=34447
Photos here
16 de Maio 2022: Milene Gil, O Desvendar da Arte da Pintura Mural de ALMADA Negreiros (1938-1956): Estudo Científico das Técnicas Pictóricas, dos materiais e de Diagnóstico como guias para a sua futura conservação e usufruição. Sessão Encontro Ciência 22: Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal. 16 a 18 Maio 2022. Centro de Congressos, Lisboa.
Programa (sessão temática: Art, Cultura e Património): https://www.encontrociencia.pt/2022/?accao=sessoestematicas&dia=16
Video record (min15:05 ao 22:04): https://www.youtube.com/watch?v=9MC4d4eKD5M
28 Jun-1Julho 2022: Ana Cardoso, Sara Valadas, Milene Gil, ‘An analytical approach: how much does calcium carbonate interfere in the identification of organic binders in mural paintings?’ InArt2022: 5th International Conference on innovation in Art Research and Technology. 28Jun-1July2022, Paris -França.
5 Set 2022: Milene Gil,An overview of Project ALMADA Negreiros. Showcase of shortlisted KECK Award nominations. Wellington Congress 2022-Conservation and Change: Response, Adaptation and Leadership. 5 -9 September 2022.
Video record (15:15mn), do dia 5 às 10h45-11h45. Disponível online para membros da IIC.
Programa [pag.19]: https://www.iiconservation.org/congress/sites/iiconservation.org.congress/files/1080-846.pdf
9 Set 2022: Milene Gil, ´A voar com Almada Negreiros’. Mesa Redonda 06.S1.N2.-Évora-Território, cidade, ciência e espaços científicos. Olhares cruzados. VIII Congresso APA- Os novos Anos 20-Desafios, Incertezas, resistências. Colégio do Espirito Santo. Universidade de Évora. 7 a 9 de Setembro 2022.
Programa [pag.917]: https://apa2022.apantropologia.org/wp-content/uploads/2022/08/Paineis-e-Comunicacoes-aprovados_IX.pdf
14 -16 Set 2022: Apresentações no âmbito do projeto ALMADA feitas no COLOURS2022: Bridging Science with Art (3rd Edição). Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 14 a 16 de Setembro.
1. Mariana Pinto dos Santos, ‘Almada Negreiro’s work under, for and about the Portuguese dictatorship of the Estado Novo‘.
2. Simão Palmeirim, ‘Decoding a drawing: Igreja de Nossa Senhora de Fátima glass works colour scheme‘.
3. Gláucia Wanzeller, Teresa Ferreira, Milene Gil, ‘Colours, inspiration, and history behind Gilda Gelmini Neuberger (1811-2011).
4. Cláudia Nunes, Carolina Barata, Maria Aguiar, Roberto Carlos da Conceição Ribeiro, Rosana Elisa Coppedê Silva, Caroline Martins de Souza e Michelle Teixeira Cassiano, ‘Children’s Games – A large painting by Candido Portinari at Gustavo Capanema Palace – RJ, Brazil‘.
5. Andrea Acevedo Mejía, Mafalda Costa, Peter Vandenabeele, Luis Dias , Ana Manhita, Milene Gil, ‘An Insight into the Green Deteriorated Mural Paint Layers at the Maritime Station of Alcântara (Lisbon): first results of an Archeometric Study‘.
6. Keelie S. Rix, Luis Dias, Sara Valadas, Ana Cardoso, Ana Manhita, Milene Gil, ‘Preliminary diagnostic Survey of 1947-1949 Paint Layers at the Maritime Station of Rocha Do Conde De Óbidos, Lisbon: A Multi Analytical Research‘.
7. Leslie Rainier, ‘David Alfaro Siqueiros in Los Angeles, 1932‘.
8. Mercedes Sánchez-Pons, ‘The conservator-restorer and the Street Art: the questions are on the table. The Valencian Old City Case’.
9. Mathilda L Coutinho, Silvia Pereira, Catarina Geraldes, Milene Gil, Silvia Bottura Scardina, João Pedro Veiga and Andreia Ruivo, ‘Colours of the Tijomel ceramic manufacture (1941-1992): characterization of the ceramic pigments’.
10. Milene Gil, Yigit Helvaci, Ana Cardoso and Mafalda Costa, ‘The Colourful Planisphere Painting of Almada Negreiros (Part1): phases of execution, technical and material details. Some observations’.
11. Penka I. Girginova, Cristina Galacho and Milene Gil, ‘Studies of the long-term effect of nanoconsolidants on mural paint layers with a lack of cohesion’.
12. Milene Gil, Marius Araújo, Jani Santos e Carlo Bottaini, ‘Testing advanced 2 and 3D imaging techniques on Almada Negreiros murals technical and material studies’.
30 Set 2022: Speed dating com o Património Cultural. Projeto ALMADA na Noite Europeia dos Investigadores 2022, NEI2022. Praça do Giraldo, Évora, Portugal.
Programa [pag3 do pdf]: https://drive.google.com/file/d/1dyAY1_bBi9LGKo8m4rjlwPcHLxDXqqlK/view
13 de Out 2022: Inês Cardoso, Cláudia Pereira , Michele Portela, Irene Frazão, Gabriela Carvalho, Milene Gil, ‘As pinturas murais de Almada Negreiros nas Gares Marítimas de Alcântara e da Rocha do Conde de Óbidos; pesquisa documental e investigação analítica sobre intervenções de conservação e restauro no passado‘. IV Edição do Congresso Ibero Americano em Investigações em Conservação e restauro. Faculdade de Belas Artes, Museu da Farmácia, 14-18 Outubro 2022.
14 de Out 2022: Milene Gil e Catarina Pinheiro, ‘A estratégia de ciência aberta e envolvimento da comunidade no projeto ALMADA. IV Edição do Congresso Ibero Americano em Investigações em Conservação e restauro’. Faculdade de Belas Artes, Museu da Farmácia, 14-18 Outubro 2022.
22 de Nov 2022:Mariana Pinto dos Santos, ‘Estética e politica nas pintura murais de Almada Negreiros‘ [ min 57:44 a 60:35]. Os Murais de Almada Negreiros e as Gares Marítimas de Alcântara e da Rocha do Conde d’ Óbidos: olhar(es) crítico(s) sobre a sua histórica e convite à reflexão sobre o seu valor contemporâneo. Auditório Gare Marítima de Alcântara. Uma iniciativa da APL, da WMF e da PNA. 22 de Novembro 2022
29 de Nov 2022: Glaucia Wenzeller, Arte e química, cores e história por trás de Gilda Gelmini Neuberger. Salão Nobre, LARC-UFRJ, Brasil.
2021
9 Set 2021: Mariana Pinto dos Santos participou no Seminário Aberto Face au mur. La décoration murale en France (1870-1945), organizado no INHA, Paris, apresentando investigação sobre as pinturas murais de Almada Negreiros nas Gares Marítimas de Alcântara e Rocha do Conde de Óbidos na Séance 2 – Une histoire culturelle du mur : politiques, usages et circulation, presidida por Prof. Béatrice Joyeux-Prunel. Université de Genève.
Programa: https://faceaumur.hypotheses.org/36
24 Set 2021: Projeto ALMADA na Noite Europeia dos Investigadores 2021, Praça do Giraldo, Évora. Milene Gil e Marius Araújo com demonstração do levantamento 3D efetuado na Escola BE Patrício Prazeres, em Lisboa. Uma parceria do Laboratório HERCULES com o ARTERIA LAB da Universidade de Évora, Portugal.
21 Out 2021: Mafalda Costa, Sara Valadas, Ana Cardoso, Alice Vracken, Milene Gil, ‘Scientific Inventory of Almada Negreiros’ painting materials. Phase1: Powder pigments from LEFRANC-Paris-Couleurs pour la fresque’. 1st European Symposium on Drugs & Colors in History: from the past to the present: revisiting ancient Pharmacies, Apothecaries, Spezierias & Workshops. Universitat de València, Spain.
Programa: https://www.uv.es/drugsandcolor/program.html
22 Dez2021: Milene Gil, ‘Herança Cultural, Estudos e Salvaguarda (Laboratório HERCULES)’, Universidade de Évora. ScienceDay@South -Património, Terra e Mar. Auditório do Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora.
Programa: https://www.uevora.pt/ue-media/noticias?item=33603